۲ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۲۲

سایر رسانه‌ها/

ابهام درباره هويت اصغر فرهادی!

ابهام درباره هويت اصغر فرهادی!

اظهارات تازه جواد شمقدری درباره رایزنی مدیران سینمایی برای توفیق "جدایی نادر از سیمین" در مراسم اسکار، ابعاد رسانه‌ای تازه‌ای پیدا کرده‌است که تحلیلی درباره احتمال همراهی اصغر فرهادی با جواد شمقدری برای انحلال خانه سینما یکی از عجیب‌ترین این تحلیل‌ها بوده‌است.

مجله مهر- در پی بازتاب‌های مختلف اظهارات تازه‌ جواد شمقدری درباره جایزه اسکار فیلم «جدایی نادر از سیمین» برخی رسانه‌ها اقدام به رمز‌گشایی‌های جالب توجه و متفاوتی کردند. در این زمینه کامنت یکی از مخاطبان سایت سینمایی "کافه سینما" ابعاد تازه‌ای به جریان رسانه‌ای حول و حوش این اظهارات داده‌است.
 
روزنامه جوان در گزارشی با عنوان "ابهام بزرگ درباره هويت اصغر فرهادي و جايزه اسكارش" در این باره نوشت: در پي انتشار اظهارات بحث برانگيز جواد شمقدري درباره لابي‌كردن براي گرفتن اسكار اصغر فرهادي يكي از كاربران سايت تحليلي سينمايي «كافه سينما» در واكنش به اين اعترافات يادداشتي را در زير خبر كافه سينما مكتوب كرده است؛ مطلبي كه با تكيه بر اطلاعات موثقي كه در سينماي ايران روي داده است مستند به نظر مي‌رسد و حقيقت اسكار فرهادي و برخي رويدادهاي سينمايي كشور را در هاله‌اي از ابهام فرو مي‌برد.

اين كاربر در ابتداي يادداشت خود به دوران كم فروغي اصغر فرهادي و «درباره الي...» اشاره كرده و نوشته است: «زماني كه جواد شمقدري مشاور رئيس‌جمهور بود و صفار هرندي وزير ارشاد، فيلم درباره الي به خاطر بازي گلشيفته فراهاني به محاق توقيف مي‌رفت... هيچ گاه اين فيلم ديده نمي‌شد و اصغر فرهادي هم مطرح نمي‌شد. با نامه نگاري كه شمقدري با رئيس‌جمهور كرد اين فيلم به جشنواره ۲۷ آمد و در فجر و برلين همزمان ديده شد. اصغر فرهادي بعدها چند باري اعلام كرد كه موفقيت هايش را از شمقدري دارد.»

اين كاربر در ادامه با اشاره به رفاقت‌هاي ميان فرهادي و شمقدري و معاملات پشت پرده ساخت فيلم «جدايي نادر از سيمين» مي‌نويسد: «جشن خانه سينماي پيش رو كه در دوره مديريت شمقدري برگزار مي‌شد بايد بهانه مي‌داد. شمقدري براي زدن خانه سينما به بهانه نياز داشت و آن بهانه را فرهادي داد. در آن جشن همه اعضاي خانه سينما مراعات كردند و حتي بانو بني اعتماد روسري سبز خود را عوض كرد تا اتفاقي نيفتد. ولي فرهادي پروژه شمقدري را انجام داد و با سخنان دو پهلويش كه هنرمندانه گفته شد نامه معروف شمقدري را به وجود آورد. شمقدري حالا بهانه‌اي داشت كه جشن خانه سينما را به واسطه حرف‌هاي فرهادي به باد انتقاد بگيرد و انا الله و انا اليه راجعون معروف را سر تيتر مقاله اعتراضي‌اش آورد.»

اين كاربر مطلع كه به خوبي از كنار هم گذاشتن جزئيات و اطلاعات يك سال سينماي ايران به چنين برداشت و تحليل قابل اعتنايي دست پيدا كرده است در ادامه مطلبش از تمهيدات شمقدري براي منحرف كردن اذهان عمومي درباره اصغر فرهادي و «جدايي نادر از سيمين» او مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: «طي توافق پشت پرده ديگر فيلم جدايي نادر از سيمين در مرحله ساخت توقيف شد. . . تا با اين سياست هم فرهادي قهرمان شود و هم شمقدري به هدفش برسد. همين بهانه پيگيري شد و در نهايت به انحلال خانه سينما ختم شد. از سوي ديگر اصغر فرهادي به محبوب جريان مخالف تبديل شد و اپوزيسيوني كنترل شده گشت كه بتواند دل اسكاري‌ها را ببرد و با خصوصيات غرب پسندي كه فيلمش داشت مي‌توانست به اين مجسمه جهاني نزديك شود.»

وي ادامه مي‌دهد: «خلاصه اينكه هماهنگي اصغر فرهادي و شمقدري ادامه داشت تا اينكه فيلم جدايي به اسكار نزديك شود. از اين به بعد بايد حمايت آنچناني از فيلم صورت نمي‌گرفت تا اين فيلم بتواند با جو اپوزيسيون خواهي اش، دشمن ابله را فريب دهد و جايزه را نصيب خود كند. اين اتفاق افتاد و جايزه دريافت شد و اصغر فرهادي بيانيه‌اي را خواند كه با همفكري جواد شمقدري نوشته بود. بيانيه‌اي سرشار از صلح طلبي و دنياي بدون جنگ. بيانيه‌اي از ايران كه دقيقا بيانيه‌اي از نظام جمهوري اسلامي در مراسم اسكار هم بود.»

اين كاربر كافه سينما در پايان يادداشتش جايزه اسكار فرهادي را ترفندي براي تشكيل يك پرونده عملكرد خوب براي شمقدري مي‌داند. اين يادداشت حتي اگر برگرفته از توهمات يك نويسنده خلاق باشد به سبب كنار هم چيدن اطلاعات موثقي كه به همان ترتيب زماني نيز در سينماي كشورمان روي داده است احتمالات جديدي را درباره پشت پرده برخي وقايع سينمايي كشور مطرح مي‌كند؛ آن هم در شرايطي كه شمقدري خود درباره نفوذ و لابي كردنش در كسب جايزه اسكار اصغر فرهادي لب به اعتراف گشوده است. هرچند اين اعتراف بيش از آنكه امتيازي براي توجيه عملكرد خوب او باشد به نظر مي‌رسد كه به محل بحث و انتقاداتي در روزهاي آينده تبديل شود و در اين بين بي‌شك جاي اظهارنظرهاي يك طرف بيش از اندازه محسوس است؛ شخصي چون اصغر فرهادي كه بايد ديد آيا در روزهاي آينده در مقام دفاع از هويت اسكار خود بر خواهد آمد يا خير.

 

کد خبر 2395379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha